
Na Wydziale Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej UMK utworzono nowe studia podyplomowe – w zakresie polityki rowerowej i planowania ruchu rowerowego.
To pierwsze w Polsce studia podejmujące tę ważną z punktu widzenia realizacji zasad zrównoważonego transportu tematykę. Coraz większa liczba samorządów w Polsce dostrzega w ruchu rowerowym zdrową i przyjazną dla środowiska formę mobilności miejskiej. Dlatego też niezwykle ważne jest odpowiednie przygotowanie osób, które w perspektywie najbliższych lat będą odpowiedzialne za realizację założeń lokalnych polityk transportowych, w tym także polityki rowerowej.
Oferta studiów podyplomowych jest skierowana do osób planujących podjąć lub kontynuować zatrudnienie na stanowisku urzędniczym związanym z koordynacją lokalnej polityki rowerowej, jak również dla osób planujących podjąć zatrudnienie w firmach zajmujących się opracowywaniem dokumentów strategicznych z zakresu polityki rowerowej. Ze względu na praktyczny charakter studiów, do współpracy przy przygotowaniu oraz organizacji studiów zaproszono miasto Rybnik, które od wielu lat prowadzi istotne działania w tym zakresie. Porozumienie o współpracy przy realizacji studiów podpisano w grudniu 2024 roku. Zajęcia będą prowadzone zarówno przez kadrę akademicką, jak również przez ekspertów-praktyków z różnych miast Polski, w tym oficerów rowerowych (osób odpowiedzialnych za koordynację polityki rowerowej w urzędach miast), prawników, przedstawicieli policji itd.
Absolwenci studiów podyplomowych będą przygotowani do podjęcia pracy na stanowiskach związanych z polityką rowerową i planowaniem ruchu rowerowego w:
- administracji rządowej i samorządowej na różnych szczeblach
- instytucjach krajowych, międzynarodowych i europejskich
- zespołach i firmach opracowujących dokumenty strategiczne z zakresu mobilności, szczególnie w zakresie polityki rowerowej
- fundacjach, stowarzyszeniach i organizacjach pozarządowych
- instytucjach badawczych.
Studia trwają 2 semestry i obejmują 148 godzin dydaktycznych, w ramach których realizowane są wykłady, konwersatoria, ćwiczenia audytoryjne, laboratoria oraz zajęcia terenowe. Program studiów podzielony jest na cztery moduły, w których słuchacze zapoznają się z:
- ogólnymi zagadnieniami z zakresu polityki rowerowej i zrównoważonej mobilności
- prawnymi aspektami ruchu rowerowego
- zagadnieniami z zakresu obsługi i koordynacji ruchu rowerowego
- zagadnieniami i praktycznym wymiarem planowania przestrzennego infrastruktury rowerowej.
Zajęcia będą odbywać się w formie około 8 weekendowych zjazdów (w soboty i niedziele), częściowo na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, częściowo w Rybniku. Rekrutacja na studia jest prowadzona w systemie ciągłym, a rozpoczęcie pierwszej edycji wstępnie zaplanowano na semestr letni bieżącego roku akademickiego. Pozostały jeszcze ostatnie wolne miejsca, dlatego też nadal można składać wnioski o przyjęcie na studia.
Szczegółowe informacje na temat studiów, w tym plan, program, informacje o opłatach oraz informacje kontaktowe dostępne są na stronie Wydziału Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej pod adresem: https://www.geo.umk.pl/kandydat/studia-podyplomowe/studia-podyplomowe-w-zakresie-polityki-rowerowej-i-planowania-ruchu-rowerowego/.
Opracowanie dr Michał Kwiatkowski